MITOS produkter underlättar för

Rovas Maskinkonsult AB

”MITO är skopornas Rolls Royce”

John-Erik Rova driver entreprenadföretaget Rovas Maskinkonsult AB och med ett 15-tal anställda, hjullastare, band- & hjulgrävare, traktorgrävare, last- och kranbilar utför företaget det mesta inom maskin- och lastbilsentreprenader.

John-Erik som ursprungligen kommer från Pajala i Norrbotten flyttade till Stockholm 1999.

- Det var kärleken som tog mig till Stockholm och då startade jag enskild firma med en hjullastare, berättar John-Erik, eller ”Biffen” som han är mest känd som, när vi träffar honom på företagets garage i Järfälla.

Åren gick, uppdragen blev fler, AB bildades, personal anställdes, maskinparken växte och Rovas Maskinkonsult AB blev snart en erkänt pålitlig och duktig partner till många kunder i Stockholmsområdet. Bland de större nämns Skanska, PEAB, Veidekke, Vattenfall, mfl.

- Jag haft tur med bra personal och har man lovat något då får man hålla det också, oavsett om det är till kunder, personal eller leverantörer. Det är jag noga med och jag tror att det är något som lönar sig i längden. Som leverantör har Entrack alltid varit en säker partner. De är trevliga, serviceminded och lyhörda.

John-Erik berättar att första kontakten med Entrack var för drygt 10 år sedan, då Magnus Nord ritade en 260 cm bred planeringsskopa som fortfarande är i full drift.

Rovas Maskinkonsult Mito Planeringsskopa Entrack Web DSC04771 1

- Skopan är i särklass den mest använda på firman och vi är uppe i 20:e stålbytet på den. Det säger en del om MITOS kvalitet.

John-Erik berömmer MITO,s skopor som extra stabila och som inte böjer sig efter underlagets form då de håller sig raka och ger ett bra resultat kring planeringsarbeten.

- Det är heller inga problem att komma med egna önskemål. Som denna skopa exempelvis, den har både skärstål i bakkanten och överfyllnadsskydd på överdelen säger John-Erik och visar på en ny MITO planeringsskopa som nyligen anlänt från Entrack.

 

Även John-Eriks anställda gillar MITO skopor

På bygget av Barkarby Stad etapp 3-4, kör Kenny Winkler med en av firmans hjullastare. En Volvo L110H som går som servicemaskin och på den sitter, ja ni gissade rätt, en MITO planeringsskopa.

- Jag håller med ”Biffen”, MITOS planeringsskopor slår allt. De är otroligt styva och tål mer än enbart planeringsarbeten, säger Kenny under ett kort stopp mellan lastningen av 0-150 bergkross.

Det är ett flertal Tatra 8x8 34T-lastbilar som går i skytteltrafik mellan bygget och berghögen och vi hinner bara med några korta pratstunder mellan lastningarna.

Kenny berättar att projekt Barkarby Stad saktat ned något i samband med byggkrisen som lamslagit stora delar av byggandet i Sverige.

- Vad det gäller maskinarbetena så uppskattar jag att det nu är en tredjedel kvar av alla maskinresurser som var här när det var full fart. Men vi som är kvar har mycket kvar att göra så det är bara att köra på.

Det blir en lite längre lucka mellan lastbilarna så då passar Kenny på att sticka iväg med ett par skopor 0-20 som han sprider ut på transportvägarna runt bygget. När gruset är spritt sänker han ner MITO-skopan plant mot marken och på ett par drag har han jämnat till vägen så den är slät och fin.

Rovas Maskinkonsult Mito Planeringsskopa Entrack Web DSC04798 1 Rovas Maskinkonsult Mito Planeringsskopa Gaffelstall Pallgafflar Volvo L110 Kenny Winkler Entrack Web IMG 1182 1

- Du ser, tack vare att skopan är så stabil är det enkelt att få ett fint resultat.

På vägen tillbaka från planeringen av transportvägen passar Kenny på att skifta från planeringsskopan till ett MITO 2-meters gaffelställ för att flytta en stor byggcontainer med.

- Likt skopan är MITOS gaffelställ stabila i sin konstruktion och trots att L110:an ibland går på nosen så har aldrig gaffelstället svikit mig avslutar Kenny, innan ännu en Tatra backar in mot berghögen för att få ännu ett lass bergkross.

Kenny ställer containern på plats och en stund senare matar han in MITO-skopan i bergkrossen och det dröjer inte länge förrän det är fullt lass och grusrallyt är åter i full gång.

Rovas Maskinkonsult Mito Planeringsskopa Volvo L110 Entrack Web DSC04843 1 Rovas Maskinkonsult Mito Gaffelstall Pallgafflar Volvo L110 Entrack Web DSC04975 1
Fakta: Projekt Barkarby Stad

Fram till 2035 ska det byggas 14 000 nya bostäder för 30 000 nya Järfällabor, tusentals nya arbetsplatser i innovativa och funktionella kontor och lokaler för handel, service, utbildning, idrott, hälsa och kultur. En ny för- och grundskola, Herrestaskolan, stod färdig i januari 2016. Enligt överenskommelse i Stockholmsförhandlingen 2013 kommer Barkarbystadens kollektivtrafik att försörjas med tunnelbana med planerad start 2026. Det första spadtaget av tunnelbanan till Barkarby togs i augusti 2018. När tunnelbanan byggts ut får Barkarby två nya stationer, Barkarbystaden och Barkarby. Alla spår byggs i berg och Barkarby station placeras cirka 30 meter under markytan. Man kommer att spränga ut 710 000 m3 fast berg och 32 000 m3 betong kommer att användas. Vid Barkarbystaden beräknas 2 800 resenärer stiga på varje timme i rusningstrafik år 2030

John-Erik Rova

"Skopan är i särklass den mest använda på firman och vi är uppe i 20:e stålbytet på den. Det säger en del om MITOS kvalitet."

John Erik Biffen Rovas Maskinkonsult Mito Planeringsskopa Entrack Web DSC04774 1