Tips vid byte av underrede
Följande råd gäller Bandschaktare och bandlastare med traditionell (låg) placering av drivhjul:
Följande råd gäller Bandschaktare och bandlastare med traditionell (låg) placering av drivhjul:
Lägg ut den nya larven i rätt riktning rakt framför bandschaktaren. Rätt riktning ser du på hur plattorna är monterad på den gamla larven. Rätt riktning ser du även på följande bild.
- Släpp på bandspänningen genom att skruva ur smörjnippeln för bandsträckningen.
- Om du inte har länk som är hopskruvad, är det oftast enklast att skära av länken med en gasbrännare. Lägg snittet vid framhjulet såatt den bit som faller mot marken landar mot den nya larven, inte ovanpå. OBS! Akta så att inte länken faller över dig när du skär det sista snittet.
- Hissa upp sidan du byter larv på.
- Skruva lös alla över och underrullar, rengör där de har suttit och skruva dit dom nya NTP-rullarna.
- Dra ur fram/ledarhjulet ur sitt läge, kontrollera fjädern samt bandspänningskolven så att de inte har några skador. Om skador – byt.
- Rengör läget för fram/ledarhjulet och skjut in det.
- Skruva bort det gamla drivhjulet alternativt drivkranssegmenten, rengör och montera de nya.
- Sänk ner maskinen pådet gamla bandet.
- Kör fram och in pådet nya bandet så att det finns lagom längd att hänga upp på drivhjulet.
- När nya bandet hänger på drivhjulet, kör framåt så att larven dras fram. Här måste man hålla upp änden påbandet med ett spett eller med en annan maskin om det är tunga larver.
- När ändarna på länken nått ihop med varandra, pressa eller slå in masterpinnen för att sätta ihop länken.
- Skruva fast de sista plattorna.
- Skruva tillbaka smörjnippeln för bandspänningen och spänn upp larven till lämpligt sträck.
- Efter ca: 40 timmars körning – kontrollera och efterdra bultarna.
Följande råd gäller Bandschaktare med förhöjt drivhjul:
Lägg ut den nya larven i rätt riktning rakt framför bandschaktaren. Rätt riktning ser du på hur plattorna är monterad på den gamla larven.
- Släpp på bandspänningen genom att skruva ur smörjnippeln för bandsträckningen.
- Om du inte har länk som är hopskruvad, är det oftast enklast att skära av länken med en gasbrännare. Lägg snittet vid framhjulet så att den bit som faller mot marken landar mot den nya larven, inte ovanpå. OBS! Akta så att inte länken faller över dig när du skär det sista snittet.
- Hissa upp sidan du byter larv på.
- Skruva lös alla över och underrullar, rengör där de har suttit och skruva dit dom nya NTP-rullarna.
- Dra ur främre och bakre ledarhjulen ur sina lägen, kontrollera fjädrarna samt bandspänningskolven så att de inte har några skador. Om skador – byt.
- Rengör läget för ledarhjulen och skjut in dem.
- Skruva bort det gamla drivhjulet alternativt drivkranssegmenten, rengör och montera de nya.
- Sänk ner maskinen på det gamla bandet.
- Kör fram och in på det nya bandet så att det finns lagom längd att hänga upp på drivhjulet.
- När nya bandet hänger på drivhjulet, kör framåt så att larven dras fram. Här måste man hålla upp änden påbandet med ett spett eller med en annan maskin om det är tunga larver.
- När ändarna på länken nått ihop med varandra, pressa eller slå in masterpinnen för att sätta ihop länken.
- Skruva dit de sista plattorna.
- Skruva tillbaka smörjnippeln för bandspänningen och spänn upp larven till lämpligt sträck enligt instruktionsboken.
- Efter ca: 40 timmars körning – kontrollera och efterdra bultarna.