Utrustnings- och körtips

Gummilarv

Gummilarv

Är det så att de flesta bussningar, plattor eller andra komponenter börjar vara helt utslitna så är det förmodligen dags för en rejäl översyn och komplett byte av underredet. Det mesta hör ihop med varandra så vi avråder det bestämdaste att exempelvis bara byta länk men behålla drivhjulen och rullarna. Gör du det riskerar du att den nya länken slits ut i förtid då toleranserna inte stämmer mot varandra. Vi kan heller inte lämna garanti på en sådan typ av ”renovering”

Byter du hela underredet till vårt NTP (Nordic Track Parts) så får du ett komplett underrede som är tillverkat för vårt nordiska klimat och den tuffa terräng vi har. Du får också maximal passning av respektive komponent mot varandra och därmed kan vi också lämna full garanti på ditt nya underrede. En sådan renovering ger även dig som ägare av maskinen tryggheten i många ytterligare problemfria timmar och en maskin med full prestanda. Det enda undantag vi kan göra, är att du använder dina gamla plattor om dom kan betecknas som fullt dugliga. Annars vill vi att allt övrigt byts ut till nya komponenter.

Gummilarv (1)

Gummilarver består av fyra delar

Gummi – den yttersta delen av larven
Stållänkar – länkarna är den del som bakhjulen/ drivkransarna driver bandet mot. Stållänkarna håller även ihop bandets stomme.
Stålkord – håller ihop och styvar upp hela bandet.
Textil – Ett textillager finns mellan stålkorden och stållänkarna för att minska slitage.

Entrack erbjuder gummilarver från NTP och det är en standardlarv i hög kvalitet som är uppbyggd enligt “endless wire system”. NTP-larven passar dig som vill ha en prisvärd larv som fortfarande håller mycket hög kvalitet. Om speciallarver önskas kan Entrack erbjuda följande typer:

“W” - Wide/bred: invändigt breda länkar
“N” - Narrow/smal: invändigt smala länkar
“K” - Railtype: extra förstärkt gummilarv för rail- type underrede

Hitta rätt larv till din maskin
När gummilarven börjar vara sprucken, det driver dåligt, du får spänna larven ofta eller att bandspänningen inte längre räcker till, kan det vara dags att byta larver. Vi kan för det mesta hjälpa dig med rätt larv till din maskin bara genom att du uppger maskinens fabrikat, modell och årsmodell. Ibland kan det dock vara specialbeställda larver från fabrik och då måste vi få lite mer information för att kunna hjälpa dig.
Har du tur står dimensionen stämplad på yttersidan av gummit. Om du inte ser det så måste du ge oss följande mått:

• Bredd på banden i millimeter
• Avstånd mellan länkarna (CC) i millimeter
• Antal länkar

Underhåll utanför säsong

I de fall maskinen ska stå en längre period så följer här några förslag för att öka livslängden på gummilarverna.

  • Parkerade maskiner bör förflyttas en gång i månaden
  • Håll banden borta från direkt solljus genom att ställa dem inomhus eller täcka dem
  • Förvara på en torr plats utan exponering för bränsleångor eller ozonproducerande apparater

Hur vet du när det är dags att byta gummiband?

Det finns några ganska uppenbara visuella tecken som hjälper dig.

Yttre bandskador
Den första indikationen på att gummibanden bör bytas är synliga yttre skador som sprickor, saknade klackar och exponerade stålwire. Om de inte åtgärdas i tid kan detta leda till bandhaveri och onödigt stillestånd.

Slitbanedjup
Precis som bildäck är det viktigt att regelbundet kontrollera slitbanedjupet. Det rekommenderas att byta gummiband när 40 procent av slitbanedjupet återstår jämfört med ett nytt band.

Utslitna drivhjul
Om gummibandet är för löst på grund av utslitna drivhjul kan banden kugga över eller spåra ur.

Lös bandspänning
Gummiband förlorar sin spänning över tid, även med rätt vård och underhåll. Det rekommenderas starkt att kontrollera bandsträckningen veckovis eller vid behov. Felaktig bandspänning att orsaka att bandet hoppar spårar ur.

Vad du INTE ska göra

Gummibandssystem är inte utformade eller rekommenderade för arbete under följande förhållanden:

  • Över skarpa eller vinklade stenar
  • I jord som innehåller betong och armeringsjärn
  • För underhåll av deponier
  • För långa perioder av höghastighetskörning